Alla inlägg under oktober 2010

Av tanten-och-ella - 31 oktober 2010 16:35

Det trodde ni inte, mina anhöriga trodde aldrig Ella skulle ha mössan på sig så länge att kameran hann med.


Stickat färdigt koftan, ungefär samma som den grå, en luffsekofta att ha hemma om det blir kallt inne, vet inte hur det är med värmen på vintern här i huset.


Synd att jag inte hade något rött restgarn, hade blivit fint att göra julkort med tomtemössa på lilla tösen.


Ella har varit intresserad av sticke och garn, har skojat med henne och virat in henne i stickat tidigare så hon var van, då var det inte så svårt att ha mössa på sig. Brukar berömma henne för hur vacker hon är och då kråmar hon sig och ser så stolt ut.

       

Det blev många mössor, skall ge bort några  och behålla den Ella håller tassen på och så Ellas.


Helgen har varit fullt upp besök både fredag och lördag, söndag nere i Nordstan med några vänner, köpte 3 virktidningar.

Skall börja virka lite smådukar, har anhöriga som gärna vill ha virkade smådukar, den unge vill inga ha längre, nu skall det vara designat hemma hos honom ;)


Nästa vecka så får Ella och jag efterlängtat besök på fredag, kommer bli kul. Undrar om Ella känner igen besöket, tror nästan det i alla fall rösten.


Av tanten-och-ella - 26 oktober 2010 09:17

Läser GP innan jag skall iväg till seniorerna. Där står att papperslösa flyktingar delar ut tidningar  för en bråkdel av lönen.

Hela artikeln finns här:  http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.476486-over-100-bud-fick-sparken

Blir alltid lika upprörd när resurssvaga människor utnyttjas i olika sammanhang, vad finns samvetet och moralen hos de som skor sig på andras bekostnad.

Av tanten-och-ella - 25 oktober 2010 18:49


Träffade en granne som fått sin lägenhet renoverad, blev så glad att se henne, hela hon lyste som en sol och var så lycklig. Nu skulle hon köpa lite nytt, roligt när äldre ordnar och grejar för att få det mysigt.


Köpte billiga almanacker till mig och särbon, tror de kostade 29:- annars brukar sådana kosta över 50 kronor. De sålde paket med 200gr. Gorgonzola för 14.90, det var bra datum, ända fram till jul så jag försåg mig.


Har hållit på länge med en kofta, nu är bara halsen och montering kvar...phu, det var drygt. Skall sticka någon mössa av restgarner.

Sa till mina anhöriga att jag skall sticka en liten luva på skoj till Ella, får se om det blir av och om hon kan ha den på de sekunder det tar att fota.


Morgon är det virk och stick hos seniorerna, bara två timmar så Ella blir inte ensam länge. På onsdag är det marknad och om vädret är bra tänkte jag ta med Ella i väskan på magen så får hon träffa mycket folk. Många gamla som går på marknaden, det är också lite affärer runt torget men dit kan vi inte gå och vi behöver inget heller just nu.


Detta blir nästan som en dagbok, skriver lite om vår vardag.

Av tanten-och-ella - 24 oktober 2010 21:23

Har förbättrat receptet på syltade apelsinskal.


De som är strimlade har jag torkat och sparat tills det blev tillräckligt för ett kok. Tydligen  blir de mörkare i färgen än de som är färska. Tänkte ha de strimlade till "godis" smälta choklad och doppa dem i.


Tar inget vatten, mycket mer socker och förlängt koktiden både när de kokas  första gången för att ta bort det vita beska och andra koket med mycket mer socker.


15-20 minuter fungerar bättre, mycket mera socker och inget vatten. De blev nästa karamelliserade.  


Blev mycket sockerlag kvar i grytan, tyckte det var synd att slänga, tog konserverad anannas och kokade i lagen, tänkte göra chokladgodis av det.


Nu är det i frysen, lätt att ta fram vid behov.





Lilla Ella är med och inspekterar, har vält ut en blomvas idag   .

Vi kan nog inte ha levande blommor för Ella är på och skall tugga fast hon har sitt kattgräs. Det är fint med sidenblommer och har sina fördelar, slipper vattna och de är fina länge om inte Ella lekt med dem.


.

Av tanten-och-ella - 23 oktober 2010 21:07


  



Nu skall jag berätta vad min tant och jag varit med om, jodå tanten trodde hon skulle ställa upp för en liten bild i en lokal infobroschyr som skulle delas ut i närområdet men det blev mer än så.


På torsdag ringde en reporter och säger att han skall intervjua tanten, då blev hon skärrad och ringde våra kattsläktingar men de säger att klart hon måste ställa upp.


Klockan 04.00 ringer väckarklockan och jag är trött men tanten skall upp och baka ambrosiakaka till fikat som vi skall bjuda på.


På förmiddagen så kommer en jättelång fotograf med massa kameraväskor, skärmar och lampor.


Oj vad jag gillade fotografen Lars, han var en kattmänniska,   det känner jag med en gång, han skojade och busade med mig innan han skulle ha ut min tant för att fota henne på 2 olika ställen utomhus. Sen var det en massa bilder som skulle tas inne och då skulle jag vara med på samma bild som tanten, kan säga att jag gjorde mitt bästa för att se ut som en liten busig kattfröken.



Så blev det då lite fika och då ringde reporten på dörren, han var ingen kattmänniska så honom brydde jag mig inte om.


Lars fotade en lång serie foto på mig ensam och han trollade fram mina bästa sidor.  


Fotografens älsklingskaka är ambrosia så vi skickade med honom en hem för han tog så fina foto på mig. Var allt bra att väckarklockan ringde mitt i natten och tanten kom igång med baket.


I dag kom den unge släktingen för att busa med mig och fika och gissa om jag var på bushumör….iiii…vad vi for runt i lägenheten.    


Han stannade inte så länge för han skulle iväg och se en teaterföreställning på kvällen, nu är tanten nyfiken och väntar på att få berättat hur det var.



De äldre släktingarna är på tanten att hon måste lära mig gå bättre i selen men hon tvekar, är rädd att jag krånglar mig ur, säger jämt att vi väntar tills vikten gått upp lite mer. 


Tanten är så harig, som inte jag klarar allt, snart har jag lärt mig öppna dörrar, är jätteflitig med träning när hon vänder ryggen till. Sen har jag ett jättearbete med att lära henne att jag är en lite katt med en enorm egen vilja och ingen knähund  , hon är trögfattad fast jag ger inte upp.  


När jag får god mat som jag inte orkar äta upp så krafsar jag ned den, jordgubbsyoghurt är riktigt smaskens.


Nu skall vi ta det lugnt flera dagar, äta mumsigt och vila, hela veckan har vi städat och grejat. Tror hon skall krångla upp långgardinerna igen, de som är så roliga att hoppa på och klösa.

Av tanten-och-ella - 23 oktober 2010 08:07

Fick en länk att hämta 35 fina bilder som fotografen tagit på Ella, vet ännu inte vilka som jag får använda för några skall användas.


Har varit dålig på att skriva, tänkte skriva ihop lite i helgen vad som hänt Ella och mig de senaste dagarna.  




Tycker denna är så fin, har minskat ned bilden, fick den i storformat runt 20 MB.

Av tanten-och-ella - 20 oktober 2010 20:33

Var till Ikea och köpte en TV-bänk, kan ju inte ha tv:n ståendes på en pall när vi får storfrämmat på fredag.  


Ella har varit duktig på att hålla reda på alla skruvar och pluggar   

så till sist fick vi ihop bänken. Är inte helt nöjd, får se om min släkting kan ta över den.


I lördags var den unge kattsläktingen på besök, han hade köpt en mediaspelare i present så nu går det att se gamla nedladdade tv-serier i tv:n i stället för datorn. Han skämmer bort både Ella och mig.  


Fick reda på att vi skall fira julen hos kattmänniskorna och Ella skall vara med. De har kattlåda men det är nog bäst vi tar med Ellas kattsand med lavendeldoft så hon vet vart hon skall toa sig. Skall nog försöka ordna med lite mat och bak att ha med till julhelgen för jag är den enda som är ledig hela dagarna och har all tid i världen.


Blev så glad för nu blir det en rolig jul för första gången på många år.   


Märks att Ella blivit större, släkten märker mer än jag som är med henne varje dag.


Svårt att väga tösen, tror att det nu är ungefär 2,2-2,3 kg. I början på december skall vi till Blå Stjärnan för kastrering, vet inte om jag ställt av bilen då men i så fall blir vi körda och hämtade av den äldre kattsläktingen.




Satte tanten skruven rätt månne?


   


Jajamen jag har full koll på min tant



  Visst är jag sötast


.

Ovido - Quiz & Flashcards