Alla inlägg under september 2010

Av tanten-och-ella - 29 september 2010 21:10

Ella tyckte det var kul, hon for omkring och busade tills hon var helt slut. Ett jättetrevligt par som besökte oss, fick en fin kasse med skönhetsprodukter, och en jätteförpackning DVD-skivor och allt kommer väl till pass. Det var så trevligt att träffa dem, prata och ordna lite med datagrejor. Har inte haft min stationära igång mycket det senaste halvåret så nu fick den nybyggda datorn jobba lite.


De tyckte Ella var så rar, vacker och söt, beundrade hennes mjuka päls.   


Under besöket hann Ella med att välta blomkrukor med tygblommor, hoppa upp på matbordet där vi fikade, nästan ramla rätt upp i smörgåsarna, fånga en fluga på balkongen samt riva ned en hel del där. Nu är Ella 4 månader och kattungetiden går så fort så det gäller att ta vara på den även om det kan tyckas vara jobbigt med en kattunge som far omkring när det är besök. Som tur är de förstående för att småkatter har massor med lek i sinnet.


Nu ligger Ella och sover sött jämte mig och jag kan ta fram sticket en stund.   

I morgon är det seniorträff, vet inte vad vi skall göra, har så mycket nu så får nog börja välja det som är mest intressant.

Av tanten-och-ella - 28 september 2010 20:01

Ella har badat, visserligen badade hon i fredags men nu får vi besök i morgon så då blev det kattbad igen. Hon är så glad i vatten så det är inga protester, efter lite vattenlek är hela Ella blöt och då passar jag på med schampo. Nu ligger hon och sover i knät.


Fick några närbilder på lilla grynet  


   

Av tanten-och-ella - 28 september 2010 12:24



Här är jag på favoritplatsen, ibland helt tyst och tanten springer runt och letar.   


 


Här är hon så söt men missade lite att få hela gullungen med.


   

Ella ser lite förskrämd ut, varför skall du krångla med kameran tanten, jag vill hellre leka.



Jättesvårt att fota Ella när jag är ensam, skall försöka få henne titta i kameran en ren omöjlighet.   


Vi har suttit och tittat på Jennys filmer av Heike, Ella var med och tittade. Hon är ofta med och tittar på kattfilmer från youtube. Måste lära mig filma och lägga upp.


I morgon så kommer det besök till oss, det tycker vi skall bli jättekul, ger Ella våtfoder hela dagen så hon är nöjd medan jag städar och stökar runt, måste ju få lite fint inför besöket.


Vi skall bjuda på räk, lax och skinksmörgås så Ella kommer att få sig en smakbit

Av tanten-och-ella - 26 september 2010 05:59

I går kom Ellas och min unga släkting på besök, hon fick verkligen rasa av sig. När han gick var hon helt utslagen efter all lek, man så hur trött hon var på slutet men hon skulle ändå leka. På kvällen så sov hon, vilket är ovanligt, brukar alltid vara uppe och hitta på något eller ligga i knät, så tanten fick ha sitt sticke för sig själv.  



Skönt att  Ella får leka av sig  ordentligt, jag klarar inte att gå ned på golvet och leka med henne utan det blir mest lekar med band, vippor, bollar, vattenlekar  och annat som jag kan göra stående eller sittande. Jobbar på att gå ned på knä, ont skall med ont fördrivas så med lite träning kryper jag snart omkring med Ella på golvet.


Den unge är så förtjust i Ella och vill gärna ha henne hos sig en helg, det är bra för Ella men oj vad jag kommer att sakna henne. Vi har inte bestämt helg ännu och sen har vi de äldre kattsläktingarna som Ella också skall vara hos, allt för att träna henne. Kan ju bli så att jag kan bli sjuk och inlagd på sjukhus och då är det bra om Ella är bekant med två hem som hon kan vara hos under tiden.


Nu är hon bra tränad med att gå på promenad i väska på magen *fniss*, axelväskan, åka bil och spårvagn, träffa främmande och bli klappad.

Hon trivs bäst i den väskan som bärs framtill, då har hon full koll och känner sig ändå trygg.


Idag kommer mina anhöriga hem från sin resa, de är nog väldigt trötta så får vänta tills i morgon innan jag får reda på allt spännande som de varit med om.

Fick köpa ett ”matställ” till Ella, en slags bricka med hög kant baktill, lite på sidorna och där skålarna sitter fast.


Ella är omöjlig med att söla i vattenskålen. Det lilla trollet kom på att om hon satte tassen på kanten så kunde hon välta hela vattenskålen och vattnet rann så spännande över golvet. Nu är skålarna av plast, skall försöka hitta några i rostfritt eller glas som passar i hållarna. Har lärt mig av Emelie att katter är känsliga och vill inte det skall lukta så detta med plastskålarna är en tillfällig lösning på ”problemet”. Ella verkar ännu inte bry sig om att det är plast utan äter och dricker.


Skall ha en vilodag, sticka, lyssna på en talbok och mysa med Ella som skall få mumsigt våtfoder hela dagen och kanske någon godbit, har lite frysta räkor till lilla tösen.  

Av tanten-och-ella - 24 september 2010 17:36

Idag är Ella ledsen på sin tant.


Ella har inte fått vara med i köket långa stunder, är så rädd för ugnen.  Har haft dörren stängd  och Ella har suttit och jamat på sin pall i hallen, helt förtvivlad, hon brukar ju vara med i det mesta.


Har bakat , lagat mycket mat och ugnen är livsfarlig för småttingar.

Gjorde hallongrottor, fick inte tag i receptet från pantertanten så jag försökte byta ut lite i mitt recept och lägga till maizenamjöl, det blev inte bra. Det blev vad min Mamma kallade knaltekakor, sockerkakorna gick bra.


Sånt här hade jag aldrig tid till när jag arbetade, vara en hel dag i köket, nej då var det så mycket annat som också skulle skötas. Nu har Ella och jag lite att bjuda på när vi får besök både i morgon och ett par vänner som kommer till oss i veckan

I kväll skall vi ta igen den tiden Ella suttit ensam i hallen, vi skall leka med vatten i badkaret och så blir Ella badad. I morgon kommer den unge släktingen så då blir de mycket bus.


Nu verkar det som Ella förlåtit mig för dörren varit stängd, hon ligger i knät och spinner så gott.  


Är rätt trött så det blir inte mycket skrivit.


Ella i badkaret och fått sin tant att sätta på kranen


  Här väntar Ella på att vattenkranen sätts på antingen  tvättstället men bäst gillar hon badkaret.

  Lite bra och lite misslyckat

Av tanten-och-ella - 23 september 2010 18:38

I dag har vi varit på kyrkogården i en annan stad, har inte varit där på länge, fick dåligt samvete och skyller på flytten och särbons sjukdom som är en rätt dålig ursäkt. Brukade förr åka var och varannan vecka under försommar till senhösten, nu skall det bli bättre till nästa sommar har jag föresatt mig.


Det var så fint med planteringen, träffade en gammal kyrkegårdsarbetare och vi pratade bort en stund i det fina höstvädret. Brukar "prata/tänka" vid graven men det kunde jag inte med när vaktmästaren var där, han hade väl trott katttanten är tokig.   . Skulle ju berätta lite om Ella.   


Ella satt i sin väska med axelrem som var bältad i handtagen i baksätet. När jag skulle lägga tillbaka saxen i bakluckan vem står på hatthyllan? jo Ella, trodde jag skulle ramla ihop. Då hade hon fått upp dragkjedjan i väskan och ålat sig ut.

Brukar inte ha henne uppkopplad i den väskan för hon försöker bita av kopplet.


Nu får hon aldrig mer åka i den väskan i bilen utan det blir den hårda transportburen av plast och så tar vi väskan med ifall vi skall promenera.


Ja idag skrämde lilla Ella faktiskt upp mig. Funderar på att köpa en transportbur i hårdplast att ha stationärt bältad i baksätet. De har rätt billiga både på Rusta och Överskottslagret, under 200:-.


Kände mig så nostaligisk på hemvägen, kom på att det fanns lingon på torget och finns det något godare än rårörda. Gjorde efter Per Mobergs recept ( Vad blir det för mat) Skulle ändå till torget för att hämta ut stickgarn till en kofta. Kom hem och garnet var inte riktigt som jag trodde men rätt fint, nu tänker jag blanda det med ett mohaigarn och förmodligen räcker det till mössa och vantar också.


Blivit så sugen på att sticka mig ett par Lovika, får se om det blir av.


När jag jobbade så hanns inte så mycket med så jag njuter av all den tid jag nu fått som pensionär, tycker allt bara blir bättre sen flytten, hinner även pyssla om min särbo.  Var ett tag väldigt rädd för ålderdomen men sen jag träffade 55+ damerna och seniorerna så har jag insett att det är nu några bra år väntar om jag tar vara på dem.



  Ella hjälper till att hålla koll på tantens rårörda lingon så det blir riktigt, hon till och med doppade ned tassen men det håller vi hemligt.  

  Inspektion av kökschefen Ella, vi skall snart baka


  Vilket konstigt gräs, går det att äta?


  

Har tanten en trojan under laptopen, bäst att noga undersöka för tanten är en riktig luring.  


Bilderna blir så dåliga, gammal kamera och sen är jag helt hopplös på att fota, försöker få ansiktsbilder på Ella men hinner aldrig med och när hon har sina roliga emil-upptåg så finns inte kameran till hands. Borde ha den färdig och klar för avtryck i en rem runt halsen.

Av tanten-och-ella - 22 september 2010 19:28

Var på pubkväll igår med seniorerna, det var jättetrevligt, fin smörgås, vin, öl eller alkoholfritt. En supertrevlig kille spelade och berättade roliga historier, vi var nog bra över 50 stycken och alla var på toppenhumör.


Blev så glad att jag fick bjuda en av damerna på skjuts hem, en pantertant till som ser allt positivt trots otroliga krämpor. Hon har många bra recept i huvudet, skall försöka få ett som hon brukar baka, hallongrottor med majsenamjöl skall visst vara supergoda.


Jag blir så glad i sinnet av att träffa dessa krutdamer som trots svårigheter med hälsan vänder allt till det positiva.


Nu kallas jag inte längre för mit förnamn, vi är ett par damer som har samma förnamn, nu har de döpt om mig till Katt- B..., Jättekul!  


Ella är på riktigt bushumör ibland, då är det full fart. Sjöar av vatten i köket och vattenskålen tom.


Mina äldre kattsläktingar är på semester i Frankrike, kommer hem på söndag men de ringde idag för att höra om Ella. Tror de snart går i väntans tider bara de får rest färdigt.


När de kommer hem skall jag dit och vittja de sista äpplena så det blir lite till bak och så får jag nog repa lite rabarber, en gammal dam kokar saft och jag blev så inspirerad.


Flytten till 55+ och Ella har verkligen gjort mig gott, lära känna dessa pensionärer som gör sitt allra bästa, jag lyssnar och lär, nu är jag snart lika utåtriktad och rask som när jag arbetade. Vad skall det bliva av detta måntro?

Av tanten-och-ella - 21 september 2010 10:06

 


Ella har fått en ny korg som jag fick tag i billigt på Överskottslagret, bara 69:-, den var så liten och nätt, lätt att flytta runt.

Ella är inte så förtjust i den men kanske får ge det lite tid.

Så fort jag är i badrummet så skall Ella med, nu hoppar hon ner i badkaret och vill söla med vatten, står och tittar på mig, tanten sätt på kranen.


Vilken lycka och tur att Emelie valde ut Ella till mitt hem, en riktig vattenkatt. Detta lilla knyte som förändrat min värld till något så harmoniskt och positivt. Att ha lilla Ella med i alla göromål skulle kanske tyckas vara jobbigt men för mig är det en glädje.


I dag skall jag på pubafton med seniorerna, skall bli kul att träffa lite fler av dem, tror att det blir många som kommer.   


Möter helt otroliga människor, vilka öden och så positiva. En dam har värk i sina fingrar, fullständigt sönderopererad och lider av svår yrsel men tro inte det hindrar henne från att baka, laga sin egen mat, sköta sitt eget hem förutom dammsugningen. Denna 90-åring tar jag också och lägger till mina förebilder.


Så positiv, lärde mig lite om rouge på kinderna och hur jag skulle få fina naglar. Vilka Pantertanter jag träffat!    Nu jobbar jag stenhårt på att bli en pantertant. Ella och tanten skall jobba för att bli tjejer med girlpower    

Ovido - Quiz & Flashcards