Alla inlägg under augusti 2010

Av tanten-och-ella - 30 augusti 2010 10:52


I lördags var mina anhöriga och hälsade på oss, jätteroligt tyckte Ella som fick gosa med kvinnan och ha jättebusigt med mannen.

Kvinna som haft katt hela livet är bra på att läsa av katter och hon säger att Ella trivs i hemmet och med mig.

Fick goda råd, nu är det inte stängt till tv-rummet bara stängt till sovrummet dagtid men det kan snart vara öppet dagtid också, visar ännu inga tecken på allergireaktion. Är så skönt och tryggt för hon är ärlig och säger till mig, så nu måste jag slappna av och inte gå för att leta efter Ella så fort hon inte syns.


Jättebra, bättre inte oroa sig så där överdrivet utan slappna av, märker på Ella att det fungerar mycket bättre.   



I går var vi hos Miss Emmi’s och träffade trevliga tjejer som har katterier, intressant att höra och så fick vi träffa två av Ellas syskon, mamma Lisen, Cornelia och ”min sniffkatt” Lucinda.  Ann-Katrin höll Ella medan Emelie klippte framklorna, det är lite svårt att göra det ensam.

Tack tjejer för hjälpen!   



Nu kommer en anhörig få hjälpa mig hålla och givetvis skall jag försöka klara det själv, ta lite försiktigt när Ella är trött och avslappad Skulle det inte funka så kan vi gå till trim och få klippkort på kloklippning, kan också vara bra för då kommer vi ut och lär oss åka spårvagn.


Trodde Ella skulle vara ledsen igår när vi kom hem, sakna sina gamla kattkompisar, kanske hon gjorde utan att jag kunde läsa av rätt. När hon togs ut väskan så spann hon så gott, dörren till sovrummet var öppen så hon hoppade rätt upp i min säng och lade sig att spinna, sen förflöt kvällen med lek, äta och toa.


Har köpt räkor, vi skall ha en mysstund en kväll i veckan med räkor, keso eller yoghurt och äta ihop på varsin tallrik.   


Ella tigger inte vid kylskåpet eller när det äts och det skall vi hålla på.

Har inte hunnit fota,  hittade en rolig bild.


Nu har jag snurrat till det med inlogg på ett kattforum, får se om admin där fixar det.

  


Av tanten-och-ella - 28 augusti 2010 09:23

 

Kom på att jag behövde flytta några gamla saker från mitt föräldrahem, inte de på bilden utan andra som skulle in glasskåpet, vänder ryggen till och där sitter lilla Ella och skall hjälpa till.   


Sen skall vi nog inte tömma toahuset så fort Ella gjort ifrån sig, hon får sitta och jama, för annars kanske hon inte använder huset om det ligger något. Någon gång kanske jag behöver vara borta många timmar och inte kan ta henne med, så det är bäst att vänja henne av med det, hon får gärna vara med när det tas bort, är så roligt att se hur hon kollar intensivt.

Av tanten-och-ella - 27 augusti 2010 18:49

         

Modemresursen är fortfarande kvar hos mig och Ella, passar på med lite bilder där Ella leker i vatten. Fick tipset av Emelie att en skål med vatten och några små bollar är en billig och rolig leksak. Tidigare har det varit bus på golvet med den unge och ett jätteröj på balkongen, där hänger en papperspåse i snöre och skrammlar, mycket spännande. Att klättra på en gammal brandstege som sitter kvar från gamla tider innan inglasningen skedde är spännande. Här trillar hon ner men ger inte upp. Liknar tanten lite, är också envis och det skall mycket till innan jag ger upp det jag föresatt mig.   Mitt sticke och garn får jag försöka freda så gott det går, mycket intresant för en liten småkatt. Tror hon börjar bli trött, har dråsat ned bakom ryggen på mig, spinner som en liten motor, vilken lycka.  Känner på mig att det blir inget bak ikväll, får rota igenom frysen och se vad som finns.

Av tanten-och-ella - 27 augusti 2010 15:03

Måste berätta om Ella och hennes toabestyr. När hon varit på toahuset så står hon och väntar på att jag skall komma med plastpåsen och ta bort om jag inte kommer så jamas det. Hon står hela tiden och tittar på, vill gärna hjälpa till på sista varvet när jag går igenom sanden ordentligt.


Spaden vi köpte idag, var toppen. Såg att Emelie hade en sådan och köpte en, den är rostfri med en liten kant så man kan skaka sanden. Sanden är ju rätt dyr så det gäller att inte slänga bort ren.


Nu har Ella riktiga stollaryck, far omkring både högt och lågt med riktiga rivstarter. Mycket energi i den lilla tösen. Hon äter bra, väger maten varje dag för jag är orolig att hon äter för lite. Det dyra kattgodiset ratas till förmån för Wiskas små kuddar med lax.


Balkongen som blivit av med allt pluttinuttigt och blivit kattsäkrad är nu intagen som revir och hon börjar känna sig säker där efter att ha rivit ner blomkrukor med sidenblommor och lite prydnadssaker samt målade stenar med katter på som fallit ned med brak och Ella både rädd och förundrad. Konstigt har inget gått sönder. Hon rev ned en porslinskatt som stod i köksfönstret och det är på rätt hög höjd, kunde inte tänka mig annat än den skulle gå i tusen bitar men den höll.


Besök i morgon så nu skall vi baka när den unge har åkt hem till sig och på söndag skall vi till Miss Emmi's och träffa syskon och kattvänner.


Fortfarande inte allt  klart med nätet så passar på medan jag kan låna, fantastiskt bemötande av leverantören men så har jag en släkting som kan fixa det mesta med data. Brukar ha statistikräknare när jag bloggat på blogspot har aldrig kollat mer än antal besök. Nu var det tur att min unge släkting lagt in en speciell så det gick till och med se vilken dator och webbläsare i det hushållet det kom ifrån enligt uteslutningsmetoden, även vilka sidor som besökts innan o.s.v


Skrämmande men det är ju en störning, med min yrkeserfarenhet borde detta inte hänt men jag är inte ensam, vet flera med högre utbildning än mig som råkat ut för människor med störning och det brukar övergå i ren fixering man kan kalla det för ett slags beroende. Om man själv är i en livssituation och har väldigt gott om tid samt tålamod så går det att hjälpa en människa som trasar sönder sitt liv.


Mitt liv är fullt med åtagande för en sjuk anhörig och nu tror jag att min tid har kommit för lite ledighet och få ro med Ella, då återstår bara att följa rådet, klippa av allt. Är fortfarande i chock, visste ju inget förrän släktingen kollade blogspotsbloggen, de blev rent förskräkta över beteendet och väldigt oroade.

Av tanten-och-ella - 27 augusti 2010 14:47

     

Av tanten-och-ella - 27 augusti 2010 13:58


för uppdatering, datakillen gillar mig skarpt och jag tycker han är skitkul.  Han ligger på golvet och busar med mig.

Han kommer vara hos mig och matte ofta, nu hjälper han matten med data och ip-telefoni märks att killen har kontakter. Nätleverantören ställer upp när de blev medvetna om hm problemet, en kvinna bevakade den gamla bloggen upp till 57 ggr  dygn och aldrig mindre än 30 ggr. Vi kommer att få ett telefonnummer som vanligtvis är förbehållet företag , nytt linksysmodem , nytt ip , kommer inte kosta matten en krona.


Idag har vi alla varit på Zoo, alla skall snacka och klappa.  Min datakille kommer aldrig bära mig i väska på magen, det får tanter och tjejer göra säger han. Matten skulle in på Willys och vi fick vänta i bilen, då jamade jag efter matte.

Är med överallt där det händer något, får bada nästan jämt  så jag vänjer mig vid vatten. Superkul när de sätter på vattenkranen på diskbänken. Där står jag och spanar på vattnet och försöker klura ut.


De gamla kommer och hälsar på oss i morgon och har mat med sig till matten och mig de är oroliga att min tant är helt slut när jag håller igång så nu skall de ta hand om oss båda.


Nu säger min tant att vi skall skriva vad vi köpte, mera gräs och en ny spade som  tar upp mindre småklumpar i min låda den som följde med var för grovhålig. Skall berätta att jag gärna hoppar ned i en korg som tanten har när vi åker hiss ned med det som vi sopsorterar. Gillar att matten är miljömedveten och sopsorterar.


Min tant har använt kameran och resultatet är hm godkänt. Vi måste lära min tant att filma och ladda upp filmer på tuben.  Nu skall vi käka sen busa och leka. Vi runt tanten ser att jag är det bästa som hänt min tant, hon har fått tillbaka sin gamla livsglädje och energi.  Tanten säger du och jag Ella, fint va?


Hejdå från Datakatten, 3 kockar och soppa


Av tanten-och-ella - 25 augusti 2010 08:26

Ella är mycket intresserad av datorn, såg lite klipp på youtube igår och det var spännande annars så ligger hon helst jämte tanten i fåtöljen när hon inte far omkring bland leksakerna och skuttar runt i prasseltunneln.


Natten har gått bra, bara lyft över henne till korgen 4 gånger i går kväll och hon har legat kvar hela natten. Var hungrig i morse så torrfodret slank ned.

  

I dag stänger vi ned mitt bredband, kommer att ha tillgång till mobilsurf med usb-modem  de dagar min unge släkting kommer till oss.. Kommer inte kunna ha kommentarsfunktionen på då det blir svårt för mig att passa, vet ju inte vilka dagar jag kommer ut på nätet.


Har varit på nätet sen runt 1992, har tröttnat, nu skall det bli några månaders paus innan jag tecknar ett nytt abonnemang på ett billigare bolag och med lägre hastighet. Gamla tanter behöver inte ha 100/100 för 399:- månaden som detta jag haft nu.


På söndag skall vi till Emelie och träffa alla katterna och kattvännerna, blir jättekul, Ella följer med så klart.   


Skall försöka att ta med Ella överallt där det går. Ser att hon tycker det är roligt, igår kväll gick hon och lade sig på bärväskan och det är ett gott tecken.  


Egentligen är det bara till mataffären, tandläkaren och vårdcentralen som hon inte får följa med, ja det blir säkert fler ställen allt efter det dyker upp.


Vet inte när Ella dyker upp igen i bloggen.





Datakatten Ella





  Sömning liten kisse




Av tanten-och-ella - 24 augusti 2010 17:40

   


Ella har badat pyttelite i balja med ljummet vatten och lite havsalgstvål, nja...så där tycker hon.  Bäst efteråt att bli torkad, borstad, få äta lite gräs och nu ligger hon i knät och spinner så gott.  

Ovido - Quiz & Flashcards